Sâmbătă, 17 noiembrie 2018, începând cu ora 11:00, a avut loc la București, la Târgul de Turism al României dezbaterea publică regională, privind îmbunătățirea reglementărilor legislative din domeniul turismului. Dezbaterea a avut loc în contextul proiectului  „POlitici în Turism pentru o Dezvoltare Durabilă” care are ca scop formularea și promovarea de propuneri alternative la politicile publice privind turismul inițiate de Guvern.

Au participat 24 de persoane care activează in sectorul turistic. Dintre numele reprezentative ce au participat la acest evenimentamintim de Dragoș Anastasiu, Vicepreședinte ANAT, Călin Ile, Președinte FIHR, Ovidiu Tudor, Președinte Aisec Incoming, Maria Stoian, Președinte de onoare ANTREC România, OPTBR, agenții de turism, asociații de turism și autorități publice centrale.

În cadrul evenimentului a fost oferit un cadru transparent și deschis pentru discuții și propuneri care vizează problemele cu care se confruntă stakeholderii din domeniul turistic, urmărind găsirea soluțiilor problemelor majore.

Dezbaterea a pornit cu prezentarea proiectul Politici în Turism pentru o Dezvoltare Durabilă”, Cod SIPOCA/SMIS 2014+:  251/111701. 

Principalele teme de discuție au fost: reducerea evaziunii fiscale în industria hotelieră, măsuri de securitate în turismul național, garantarea pachetelor turistice, statutul OMD-urilor și legea turismului.

 Concluziile întâlnirii sunt valorificate în scopul formulării și promovării de propuneri alternative la politicile publice inițiate de Guvern.

La finalul dezbaterii regionale se pot sintetiza următoarele rezultate:

  1. ”Modificarea actului normativ al legii turismului
  2. Necesitatea comunicării între ONG-uri, dialog unitar în raport cu Ministerul Turismului
  3. Necesitatea asocierii pentru găsirea țelului comun pe care să-l susțină toți cei care activează în domeniul turismului – să reușim să avem o voce puternică, comună
  4. Redefinirea cadrului de înființare al OMD-urilor – o soluție funcțională privind parteneriatul public-privat, atât la nivel local, dar și la nivel regional (județean) și, mai ales, național, luând în considerare modele existente în UE
  5. Construcția OMD trebuie să genereze adaptarea altor acte normative la conceptul OMD. De exemplu, Codul Fiscal trebuie adaptat la viziunea de OMD. Finanțele ar trebui să vină din city tax.
  6. E nevoie, totodată, de clarificarea și legiferarea statutului platformelor de booking online, prin cadrul pentru camere de închiriat și cazările în regim de economie circulară și atragerea acestora în OMD locală / județeană.
  7. Promovarea României ca destinație turistică prin minister, dar și prin Organizațiile de Management al Destinației (OMD)
  8. Necesitatea informării corecte privind garantarea pachetelor turistice
  9. Necesitatea creării executivului în cadrul asociațiilor, echipei bine pregătite profesional
  10. Crearea mecanismelor și instrumentelor reale pentru implementarea directivei europene care prevede protecția turistului în caz de insolvență a agențiilor de turism.
  11. Problemele grave din turism, în acest moment, sunt legate de: promovarea României ca destinație turistică, forța de muncă, educația și pregătirea profesională în domeniu; debirocratizare și simplificare. Legea menționată nu vine pe aceste teme cu o viziune sau o strategie și nici măcar cu soluții punctuale coerente.”